De Kracht van Productpersoonlijkheid

#013 · Maandag, 21 november 2011

Ongemerkt schrijven we persoonlijkheidskenmerken toe aan mensen of dieren wanneer we hen voor de eerste keer zien. Maar we kennen ook persoonlijkheidstrekken toe aan producten. We zien een auto en vinden deze vriendelijk, grappig of provocerend. Dit geldt voor alle producten om ons heen, variërend van wasmachines tot websites. Productontwerpers zijn zich al geruime tijd bewust van dit fenomeen en zij nemen dit mee in hun ontwerp. De meeste webdesigners denken er echter niet over na.

Op het web hebben we zoveel aandacht gegeven aan bruikbaarheid, dat we vergeten zijn om de persoonlijkheid te ontwerpen. Juist die persoonlijkheid zorgt ervoor, dat websites zich op het juiste niveau met de bezoekers engageren. In deze presentatie lichtte Jeroen toe wat productpersoonlijkheid is, waar het vandaan komt en hoe het helpt om betere producten (en ervaringen) te ontwerpen.

Je kan de presentatie bekijken op SlideShare.

Productpersoonlijkheid: de kinderlijke wasmachine en de blije website

Jeroen van Geel is oprichter en chief kahuna van Johnny Holland en Interaction director bij Fabrique [merken, design & interactie]. Hij heeft meer dan 8 jaar ervaring in het veld en werkt voor klanten in vele verschillende branches, variërend van detailhandel tot cultureel erfgoed, onderwijs en reizen.

Design by Fire Café #013 Design by Fire Café #013
Design by Fire Café #013 Design by Fire Café #013

Deelnemers

Zie de deelnemerslijst »

Contact

Vragen en opmerkingen zijn welkom: cafe@designbyfire.nl.