UX-ers opgelet: bij banken valt nog veel te winnen

23 maart 2015 – Utrecht

UX-ers vinden banken als opdrachtgevers vaak niet erg interessant. Zeg maar gerust saai. En inderdaad, banken staan niet echt bekend om hun baanbrekende innovaties. Banken zijn vaak logge en behoudende organisaties die vasthouden aan hun bestaande betrouwbare systemen. En dat was tot kort geleden ook wat consumenten van de bank verwachtten: zekerheid. De recente ontwikkelingen in bankenland (de crisis, de Libor-rente) hebben echter onherstelbare schade aan het imago van banken opgeleverd.

Omdat geen bank meer zekerheid kan leveren, gaan consumenten andere factoren belangrijker vinden. Uit recent onderzoek van Accenture blijkt dat 40% van de ondervraagden tussen 18 en 34 jaar bij Google zou bankieren als Google een bank was. En met de wankele toestand van banken is het nu meer dan ooit belangrijk om klanten aan zich te binden. Maar als je geen zekerheid meer kan bieden, hoe zorg je dat je als bank nog geloofwaardig bent? Hoe onderscheid je je van andere banken?

Bekijk de presentatie: UX-ers opgelet: bij banken valt nog veel te winnen (pdf, 3.300 kB) en de Factsheet KNAB Sociaal (pdf, 100 kB).

Lisanne Groenendaal werkt voor Virtual Affairs, een full service internetbureau dat zich richt op banken en verzekeraars en gaf een inkijkje in de ideeën van Virtual Affairs voor het bankieren van de toekomst.

Praktische informatie

Datum en tijd Maandag 23 maart 2015
Locatie Louis Hartlooper Complex
Tolsteegbrug 1
3511 ZN Utrecht