Ontwerpen voor emoties in de eindgebruiker

20 januari 2014 – Utrecht

Ontwerpen voor emoties in de eindgebruiker, ook wel emotional design genoemd, is in opkomst. Zeker nu de meeste websites en apps er redelijk in geslaagd zijn om functionaliteit op een gebruiksvriendelijke manier te brengen wordt het faciliteren van emoties een belangrijke manier om je te onderscheiden van concurrenten.

Vanuit zijn achtergrond in interactieontwerp en psychologie vertelde Flin Nortier over de stand van zaken en over een nieuw ontwerpproces voor emotional design. Dit proces — ontwikkeld met Marco van Hout (MediaLab Amsterdam; Design & Emotion Society) — vloeit voort uit de customer journey. Het resultaat is een rijke gebruikerservaring die aan sluit bij emotionele behoeften van de gebruiker en bij de (merk-)waarden van de organisatie.

In Flin's artikel op The Next Web kun je meer lezen over zijn ideeën over emotional design. Dit artikel en de nieuwe ideeën over het ontwerpproces werden deze avond gepresenteerd. De presentatie vind je terug op SlideShare »

Model by R. Plutchick (2003)

Flin Nortier is interactieontwerper bij Soda Studio. Hij is opgeleid als interactieontwerper en psycholoog. Dit laatste stelt hem in staat om te kijken en ontwerpen vanuit een nieuw perspectief, namelijk die van psychologische theorieën en inzichten.

Praktische informatie

Datum en tijd Maandag 20 januari 2014
Locatie Louis Hartlooper Complex
Tolsteegbrug 1
3511 ZN Utrecht