Flexibele informatiestructuren ontwerpen
16 oktober 2015 – Utrecht
De kunst om hedendaagse digitale structuren te organiseren.
Het structureren van informatie kan zorgen voor orde binnen chaos. Orde die met het versmelten van de digitale en fysieke werelden al lang niet meer beperkt is tot een desktop. Maar wie voorbij het computerscherm gaat, zal rekening moeten houden met aanvullende factoren die een gebruikservaring beïnvloeden.
In deze workshop gaan we kijken hoe je, binnen een steeds veranderende context, toch een consistente gebruikservaring kan bieden. Hoe je flexibele informatiestructuren ontwerpt die voorzien in specifieke gebruikersbehoeften.
Van muzak naar muziek
In de workshop oefenen we aan de hand van een case uit de wereld van de muziek: hoe stel je een playlist samen die aansluit bij een publiek in een koffiebar.
Traditionele manieren om te luisteren naar muziek — en om nieuwe muziek te ontdekken via radiostations of platenwinkels — zijn met de komst van streamingdiensten niet meer toereikend. Collecties van miljoenen nummers brengen nieuwe ontwerpuitdagingen voor het aanbieden van informatie met zich mee.
We gaan kijken hoe muziek (de content van onze case) in het alledaagse leven van de hedendaagse gebruiker wordt geïntegreerd. En wat er gebeurt als de individuele luisteraar met koptelefoon plaats maakt voor een groep luisteraars in één ruimte. Hoe zorg je dan voor een goede luisterervaring?
Als we snappen wat een 'goede' luisterervaring maakt, dan kunnen we begrijpen wat 'goed' is in andere informatierijke situaties.
De workshop is bedoeld voor ontwerpers van informatiesystemen die kanalen overstijgen en die de digitale en fysieke wereld verbinden.
Je leert aan de hand van presentaties en oefeningen:
- hoe vorm te geven aan informatie in een steeds veranderende omgeving;
- relevante verbanden te leggen tussen informatieonderdelen en zo in specifieke gebruiksbehoeften te voorzien.
Over Xander Roozen
Xander Roozen werkt als informatiearchitect bij Informaat, een bureau voor experience design. Hij is medeoprichter van het ContentCafé — een Design by Fire Café maar dan voor contentstrategie. Xander is gefascineerd door ontwerpzaken die ontstaan door het linken van dingen die vóór het internet nog niet mogelijk waren.
Praktische informatie
Datum en tijd | Vrijdag 16 oktober 2015 |
---|---|
Locatie | Hooghiemstra Hooghiemstraplein 51 3514 AX Utrecht |
Tickets | € 50,00. Workshops zijn vrijgesteld van btw. |
Voorwaarden | Tickets kunnen niet geannuleerd worden, maar zijn wel overdraagbaar. Lees de informatie voor deelnemers » |