Persuasive design

21 november 2014 – Utrecht

Verbeter de persuasive kwaliteiten van jezelf en van je ontwerpen.

In de regel wordt met Persuasive design bedoeld dat je ontwerp de gebruiker overtuigt om tot een ander gedrag te komen. Bijvoorbeeld tot het daadwerkelijk aankopen van één of meer van de aangeprezen producten in app of website. Of het volhouden van een gezonde levenswijze voor pre-diabetes patiënten.

workshop-persuasive-design

Er zijn verschillende design guidelines in omloop rond het onderwerp persuasive design die beloven: “hou je aan deze regeltjes en het komt vanzelf goed”. Helaas zit de wereld niet zo simpel in elkaar. Als ontwerpers zullen we meer moeten doen om effectieve ontwerpen te maken voor onze opdrachtgevers. Door het doorvertalen van business goals naar target behavior kunnen de veel uxd ontwerpproblemen vanuit een persuasive design perspectief worden geanalyseerd.

Het behavior model van BJ Fogg (Stanford University) is een psychologisch model waarmee ontwerpers gemakkelijk features en artefacten van een ontwerp kunnen analyseren en onderbouwen. Het is een manier om tijdens het ontwerpproces je ideeën te toetsen aan wat je opdrachtgever wil bereiken bij gebruikers. Het model stelt je in staat om:

  1. Sneller tot een effectieve ontwerpoplossing te komen;
  2. Je ontwerpoplossing beter te onderbouwen vanuit de doelstellingen van je opdrachtgever.

Deze workshop gaat dan ook over het overtuigen van je opdrachtgever van de effectiviteit van jouw ontwerp.

Het eerste deel van de workshop bestaat uit het bespreken van persuasive design en het behavior model. Deze kennis gaan we dan onmiddellijk in de praktijk te brengen met enkele (analyse) opdrachten.
Na de lunch gaan we in het tweede deel van de workshop aan de slag met een aantal van jullie eigen casussen. We zullen dan met behulp van gangbare design tools de persuasive kwaliteiten van jullie en jullie casussen verder verbeteren.

Over Hans Kemp

Na een opleiding als industrieel ontwerper aan de TU Delft, heeft Hans Kemp bij Philips Research en Philips Design jarenlang gewerkt aan innovatie en design van interactieve producten en diensten. Daarna is hij als zelfstandig uxd consultant projecten gaan doen bij uiteenlopende organisaties. Sinds 2004 is hij part-time werkzaam bij verschillende hogescholen in Nederland, voornamelijk bij de opleiding Communication and Multimedia Design (cmd), als docent user experience design.

Op dit moment is hij bezig om samen met Akendi uit Canada een ux certificerings­programma uit te rollen in Nederland.

Praktische informatie

Datum en tijd Vrijdag 21 november 2014
Locatie Fort aan de Klop
1e Polderweg 2
3563 MC Utrecht
Tickets € 150,00. Workshops zijn vrijgesteld van btw.
Voorwaarden Tickets kunnen niet geannuleerd worden, maar zijn wel overdraagbaar.
Lees de informatie voor deelnemers »