Ontwerpen voor een Oudere Doelgroep
19 maart 2012 – Utrecht
Spelenderwijs leren omgaan met een computer, voor je eigen gezondheid zorgen, je sociale netwerk versterken én je horizon breed houden. Dat waren de doelstellingen van het concept: “Vitamine P — a puzzle a day keeps the doctor away”. Een puzzel-community voor ouderen waar ze dagelijks even spelen, elkaar ontmoeten, hun (aftakelende) cognitie trainen en met plezier grip krijgen op het eigen welbevinden.
Laika maakt sinds 2000 gebruiksvriendelijke en toegankelijke educatieve spellen in opdracht voor klanten. Door een eigen game-concept te ontwikkelen en in eigen beheer uit te brengen, wilde Laika haar sterke punten ontwikkelen en benadrukken. Sinds de start, zes jaar geleden, zijn vele lessen geleerd.
De oudere doelgroep bleek een ideale richtgroep om voor te ontwerpen. In deze presentatie illustereerde Ellis hoe dit heeft geleid tot een product dat ook veel andere doelgroepen bleek aan te spreken.
Ellis Bartholomeus studeerde in 1997 af bij 'Mens en Informatie' op de Design Academy. Zij ontwierp daarna bewegwijzeringen, exposities, drukwerk, websites en heeft 10 jaar ervaring als gameontwerper bij Laika. Sinds 2010 werkt Ellis als serious game consultant. In deze rol adviseert ze hoe je kan ontwerpen om te spelen en kan spelen met ontwerpen. Aan de TU Delft verricht zij promotieonderzoek naar de motivatie van game-elementen.
Praktische informatie
Datum en tijd | Maandag 19 maart 2012 |
---|---|
Locatie | Louis Hartlooper Complex Tolsteegbrug 1 3511 ZN Utrecht |