Meer dan een KLM boek
21 mei 2012 – Utrecht
Een boek maken dat je aan iedereen wil laten zien maar nooit weg zal geven omdat het zo veel voor je betekent. Dat was de ambitie in de zomer van 2011 toen 31Volts voor KLM begon aan het project dat uitmondde in “geen dag is hier hetzelfde”.
De ontwerpuitdaging was om de persoonlijke verhalen een plek te geven van KLM'ers die iedere dag op de ‘vloer’ weer iets anders beleven met passagiers. Het zijn deze verhalen die lading geven aan de cultuur van een organisatie. De verhalen die je bij blijven en je altijd door wil vertellen omdat ze je raken.
De totstandkoming van het boek is een bijzonder proces geworden. Enerzijds doordat een belangrijk deel van het boek tot stand is gekomen door KLM medewerkers. Anderzijds doordat het uitgeven van een boek geen kernactiviteit is van een service design bureau.
In deze editie van de Design by Fire Café vertelde Marc over de totstandkoming van het boek, over de uitdagingen in dit proces en over de reacties na de lancering.
Marc Fonteijn is medeoprichter van 31Volts, het eerste Service Design bureau van Nederland. Als ontwerpbureau werkt 31Volts aan het verbeteren van huidige en het ontwikkelen van nieuwe diensten binnen organisaties als KLM, Nationale Nederlanden en Rijkswaterstaat. Sinds 2008 is Marc als initiatiefnemer betrokken bij het Service Design Netwerk Nederland. Vanuit die rol organiseert hij onder de noemer ‘Thinks’ iedere twee maanden een bijeenkomst voor de Service Design community. De zomer komt er weer aan dus op de vrijdag is Marc te vinden op de Utrechtse Skateparade.
Praktische informatie
Datum en tijd | Maandag 21 mei 2012 |
---|---|
Locatie | Louis Hartlooper Complex Tolsteegbrug 1 3511 ZN Utrecht |