UX Candy
18 december 2012 – Breda
Toegankelijkheid. Je hoort er weinig meer over. En als iemand er naar vraagt, bijvoorbeeld een klant, dan komt dit vaak via via op het bordje van de developer terecht. Maar toegankelijkheid is gebruiksvriendlijkheid. Het domein waar de interactiespecialist zich het meest comfortabel in voelt. Johan legt uit waarom en laat zien hoe het onderdeel kan worden van het ontwerpproces. Hij probeert vooral die ene essentiele vraag te beantwoorden: Wat wil de gebruiker?
Johan Huijkman is interaction engineer bij Q42. Met zijn 41 jaar in een gestaag groeiende groep nerds is hij daar de nestor, of gewoon ouwe lul. Als een soort van Obi-Wan Kenobi probeert hij zijn collega's op het rechte pad van de gebruiksvriendelijkheid te houden. Hij ontwerpt al programmerend en programmeert nog steeds ontwerpen.
Na te zijn afgestudeerd aan de kunstacademie in 1995 kwam Johan er al snel achter dat zijn toekomst niet in zijn eenzame atelier lag, maar in het veel socialere toen nog met hoofdletter geschreven Internet. Na een korte maar intensieve leerschool in de IT werd hij al snel uitgenodigd bij het ontwerpburo Edenspiekermann. Zij zagen wel wat in een ontwerper met programmeer-vaardigheden, wat resulteerde in acht jaar als 'front-ender with benefits'. Het viel hem in die jaren op dat de statische, twee-dimensionele ontwerpen veel ruimte lieten voor vrije interpretatie, waar Johan met liefde en plezier de gaten op dichtliep. Op die manier leerde hij de kneepjes van het vak interactie-ontwerpen.
Q42 wist Johan's beide hersenhelften uiteindelijk het meeste gebalanceerd te stimuleren, namelijk in de rol van interaction engineer.
De UX Candy presentatie van Johan en een verzameling links en tools vind je op http://q42.nl/uxcandy
Praktische informatie
Datum en tijd | Dinsdag 18 december 2012 |
---|---|
Locatie | Huis voor Beeldcultuur Reigerstraat 16 4811 XB Breda |